Kategoriat
Taide

Ääniviidakko

Ääniviidakko on generatiivinen ja synteettinen sademetsä-äänimaisemainstallaatio. Se luotiin Manaus-tapahtuman chill-out -tilaan. Sitä ja päätilaa ei ollut mahdollista erottaa toisistaan akustisesti, joten sinne ei olisi ollut mahdollista saada DJ:tä. Äänimaiseman tarkoitus oli luoda tilaan taustamielikuva sademetsästä

Varsinainen kokonaisuus koostuu kahdeksasta erillisestä tasosta, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa ja rytmisesti toisistaan erillisiä. Lähteenä ei ole lainkaan luonnollisia ääniä. Muutamia sellaisenaan epäolennaisia melodisia ja rytmisiä elementtejä ajetaan monenlaisten efektien läpi, jotka luovat koskaan itseään toistamattoman äänimaiseman.

Tasojen syklit ovat varsin pitkiä, ja äänimiasema käy läpi vaikutelmia yöstä ja päivästä, rentoutumisesta ja toiminnasta. Sen lisäksi stokastiset midi-generaattorit ajavat muutamia syntetisaattoreita, jotka simuloivat tuulta ja veden tapaisia ääniä.

Toissijaisena äänilähteenä pieni kokoelma aitoja sademetsän lintuja elävöittää kokonaisuutta – linnut silloin tällöin nousevat kuuluviin.

Toteutettu Plogue Bidulella

Esitykset:
2008 Manaus party chill out area, Helsinki

Kategoriat
Ääni

Merkkiääniä tiedostojenjako-ohjelmaan

Kokoelma ääniä tiedostojenjako-ohjelmaan. Vedenoloisia ja kylmiä kuten tilattu. Lähteenä toimi pianoimprovisaatio, josta yksittäiset nuotit poimittiin ja muokattiin osana kokonaisuuden äänisuunnittelua.

Kategoriat
Musiikki

Elokuvan tunnelmaan virittävä musiikki

Ambient-äänimaisema luotiin independent-elokuvateatterin avajaisiin. Äänimaisema viritti yleisön elokuvaan Nuovomondo. Kino Tapiola toivoi musiikin nousevan teatterin ympäristöstä subliminaalisesti.  Näytteestä on leikautta neljä minuuttia ympäristöääntä alusta.

Musiikki hyödyntää sampleja Freesound-tuottajilta: c97059890, Corsica S, Fonogeno, Greysound, Jasinski and Schalkalwis

Kategoriat
Elokuva

Musiikki, efektit ja äänisuunnittelu taistelukohtaukseen

Työ oli osa päättötyötäni – liveroolipelin äänisuunnittelu. Olin muutama vuosi aiemmin lähtenyt mukaan vapaaehtoisena äänisuunnittelemaan liveroolipeli Dragonbanea. Valtavien mittasuhteiden peli tapahtui kaukana Ruotsin metsikön syvyyksissä. Lyhytelokuvan konsepti ja synopsis on osin myös kirjoittamani. Äänisuunnittelijana tehtäviini kuului lisäksi pelin hahmojen musiikkimaailman kirjoittaminen ja osittain rituaalisen musiikkikulttuurin luominen.

Kategoriat
Elokuva

Indiana Jones -kohtauksen äänisuunnittelu

Koulun projekti äänisuunnittelukurssille. Kohteena oli luolakohtaus Indian Jones elokuvasta Kadonneen aarteen metsästäjät.

Tämä oli ryhmätyö, jossa kirjoitimme äänisuunnitelman, loimme foley-efektit ja muut ääneet yhdessä. Koostin, miksasin ja masteroin ääniraidan ja loin myös musiikin vastaavana äänisuunnittelijana.